
En del av er har efterfrågat bilder på trädgård & hur det ser ut runt vårt hus, så jag tänkte visa några bilder. Hittade broschyren från visningen där jag fotat några av bilderna för att visa hur det såg ut när vi köpte, lite kul.
Ovan ser ni den nyaste av de tre altaner vi byggt sedan inflyttningen för drygt 2,5 år sedan, den är inte superstor men räcker för vad vi tänkt använda den till (det tar vi längre fram).
Ni kan oxå se att vi planterat en liten liten häck (haha så mini), den ska bli insynsskydd mot grannarna så småningom. Kommer ta tid såklart men den har redan hunnit bli grön och ”buskigare” mot bilden ovan.

Vindskyddet på sidan altanen är precis utbytt för det andra var ruttet, det ska målas vitt så småningom..
Vår baksida ligger i sydostläge med morgon/dagssol, men tack vare lilla förlängningen av altanen så har vi även kvällsol där ute, pga att huset är så lågt och solen når över taket.

Bilden ovan är en av mäklarbilderna, inte så kul utsida va? Man fick tex kliva ett stort steg ner från altandörren.. ner på gamla mossiga sjöstensplattor, not so nice.. Fast det där med såna plattor är en smaksak förstås, en del älskar dem har jag hört. Vi byggde trall över.
Rabatterna längs långsidan var helt igenväxta av ogräs, ingen vacker syn. Och även om vi inte är några trädgårdsmästare precis så har det blivit mycket bättre.

Vi har satt syrener som ska få vara friväxande nere i hörnet av trädgården, höga och insynsskyddade ska de bli. Satte dem förra året och de blommar redan så fint.

Syrenerna möts upp av vad som ska bli en välklippt ligusterhäck.

Här har vi samma hörn på mäklarbild, inget staket mot gångvägen, utan helt öppet. Vi satte samma billiga variant som det svajiga ni ser på bild, färdigstaket som det kallas. Inte vad jag tycker är vackrast precis, men nu har vi en bostadsrätt, är inte de händigaste och ville inte att det skulle kosta skjortan i både tid och pengar. Viktigast var att ”stänga inne” hund och barn typ. Längtar oerhört mycket till häckarna vuxit upp och ramar in vår trädgård med sina gröna väggar, kanske har vi hunnit flytta innan dess, vem vet..


Äppelträdet, som blommar så vackert nu, det är vi glada över att ha. Fruktträd är jag ett stort fan av och skulle vilja ha både päron & körsbär med.

Sen har vi framsidan, men det tar vi en annan gång. Där har vi iallafall byggt ut den altan som vi byggde för två år sedan, den gick utmed tegelväggen innan men den har vi breddat nu,både på sidan och framåt så att säga.
Vi har mer att fixa med kring utsidan, men man får ta lite då och då under dessa småbarnsår som inte ger all tid i världen till sånt..
Vi ska iallafall få huset målat denna sommar, knutarna ska bli vita istället för bruna, hallelujah för det!
Hade man haft guldbyxor så hade man ju kunnat leja bort allt, men nu är så inte fallet, och det är ju faktiskt ganska kul att få bygga och hålla på själv tycker jag. Så det är inget jag gråter över.
Hoppas ni har en fin dag!
Ikväll presenteras vinnaren av ”Lite kalabalik”.
Kram
4