JORDIGA TONER & JAPANDI

fredag, september 25, 2020 0 25

Annonslänkar Mio, Ellos, Soffadirekt

Soffa // Ryamatta // Rund vas // Överkast // Hög vas // Rottinghylla // Linneservett // Porslin

Softa jordiga toner är verkligen så himla rogivande. Visst kan det vara härligt med knalliga färger men jag tröttnar fort på det märker jag, blir lite stressad tror jag.

Jordiga toner däremot gör mig lugn.

Faller för hållbara naturmaterial som trä, sten och lin, tänk inredningsstilen ”Japandi”, skandinavisk minimalism mixad med japansk funktionell värme. Där har ni mig just nu.

Letar efter ett fin sidebord att ha vid soffan, sugen på ett i trä, eller kanske detta i marmor.

Ellos har en fin story som handlar om just Japandi, men en massa härlig inredning i denna stil, här.

Bildkällor: @japandi_design, Une Hir Ondelle, avenuelifestyle.com (Pinterest)

Nu ska jag äta resterna av gårdagens smarriga fisksoppa efter en riktigt skön och inte så smärtsam långpromenad med Ebba, receptet kommer här lite senare idag.

Kram så länge!

25

FÖRGYLLDE MIN DAG

torsdag, september 24, 2020 0 22

Annonslänkar/samarbete PFG Stockholm

Tänk vad lite vackra smycken kan göra för att få en på bättre humör för oj vad jag blev glad för mina nya halsband från PFG!

En liten ”get well”-present till mig själv kan vi väl se det som 😉

För ett halsband med en massa blixtar kan ju inte ge annat än energi, eller hur och jag har länge velat ha ett halsband med mitt stjärntecken (jag är skytte) så då fick det bli dem ihop. Väldigt fin kombo och det där tunna nätta som jag gillar.

Halsbandet med blixtar hittar ni här och det med stjärntecken här (finns olika såklart) och jag har fixat en ny rabattkod till er som ni hittar längst ner i inlägget.

En något piggare Catta som fått på sig lite mascara idag t.o.m. Kändes SÅ skönt att få piffa sig lite efter flera dagar i mysdress och stödstrumpor..

Och kolla här då, sötaste barnsmyckena. Inez som är stora tjejen nu, med hål i öronen och allt, fick också lite fint. Gissa om hon är nöjd. Halsbandet finns här och örhängena här.

Perfekta presenter till bra pris om ni frågar mig och PFG har ett jättefint barnsortiment här.

Hjälp så stor hon blivit min lilla Inez, hinner inte riktigt med och kan sakna att ha en liiiten. Men det är en härlig ålder med 8 resp. 10 år också, som mina är nu. Blivit så självständiga och duktiga, och det är ju ljuvligt det med!

Bara jag får känna mig behövd ibland.. och det gör jag ju ❤️

Med rabattkoden CATARINA20 får ni 20% på hela sortimentet hos PFG Stockholm som ni hittar här.

22

ÅTERHÄMTNING

torsdag, september 24, 2020 0 20

Annonslänk Lindex

Hej på er!

Det var nyss spöregn här men nu sprack det precis upp och blev sol, härligt härligt. Blev dock en promenad i regnet, men det var bara uppfriskande. Har äntligen blivit lite mer rörlig efter fruktansvärda smärtor igår och krånglig tarm som inte velat komma igång. Men idag känns det bättre och vi var ute i minst 30 minuter och promenerade.

Så viktigt att röra sig efter operation.

Josef åkte precis till affären för att köpa ingredienser till en asiatisk fisksoppa vi ska göra till lunch. Mycket prio på rätt kost här nu, vegetariskt och fisk blir det då kött är alldeles för svårt för tarmen att bryta ner.

Blir det smaskens återkommer jag med receptet.

Ja jag får väl gå och släcka alla ljus jag tänt nu då, himlen är knallblå nu och hemmet badar i ljus, härligt.

Önskar er en härlig dag!

Ps. Fick precis mail om att Lindex har 20% på ALLT, t.o.m 27/9, här.

20

KLÄNNINGSHÖST

onsdag, september 23, 2020 0 23

Innehåller annonslänkar

God morgon!

Sitter och spanar härlig inspo på klännings-outfits, ja för att knäppa ett par byxor i midjan är ju inte aktuellt på ett tag..

Något piggare idag men fortfarande ganska ont i magen, är väl lite ivrig att att det ska försvinna men får nog ta att det kan ta ett litet tag när de bökat och opererat som de gjort.

Har nyss skickat iväg mina gullungar till skolan, som varit SÅ duktiga de här dagarna. De är ju så stora så de fixar ju kvällsmat osv själva, mannen jobbar kväll denna vecka och går vid 14 och det funkar bra för barnen behöver ju inte så mycket passning precis och Ebba klarar Valentin att ta på promenad hur bra som helst. Fått hjälp med skjuts av sonen till fotbollen osv bara.

Jag får ju såklart inte köra när jag är morfinpåverkad.

Klänning H&M // Jacka Ellos // Handskar Afound // Skor Åhlens // Väska Åhlens

Idag väntas lite sensommarvärme och det hoppas jag håller i sig länge så vi slipper palta på oss för mycket än, går gärna i outfits likt de ovan med fladdriga klänningar och bara liten jacka över, visst är det fint!

Blommigt behöver ju inte betyda sommar utan man kan dressa upp en blommig klänning med lite höstiga accessoarer. Lindex har en fin maxiklänning i blommig chiffong som jag ska se om de har i vår lokala butik så jag kan prova.

Och gillar man huvudbonader så är ju en basker i ull som denna från Vila/Ellos SÅ snyggt.

Jacka Lindex // Skärp Lindex // Scrunchie Lindex // Klänning Bestseller // Stövlar Ellos // Armband Lindex // Halsband Lindex // Väska Afound

Att våga mönster och färg är härligt tycker jag, även om jag själv oftast väljer enfärgat, men den grönmönstrade i collaget är jag verkligen sugen på, eller denna i leo från NA-KD/Afound, mönstret jag aldrig tröttnar på haha.

Bestseller har plockat fram en massa fina klänningar och samlat under kategorin ”The dress edit” där man hittar en massa fina klänningar att bära i höst.

Tröja Lindex // Klänning Bestseller // Väska Afound // Skor H&M // Halsduk Ellos

Så packa inte undan sommarklänningarna ännu, utan styla dem med stickad kofta, boots och mysiga accessoarer så funkar det lätt oktober ut, om vädret tillåter 😉

En kortare ullkappa/jacka som denna från Lindex skulle också vara ursnygg över långklänning.

Nu ska jag lägga mig i soffan och vila framför nyhetsmorgon, inte så dumt att vara sjukskriven en vecka ändå, för det är nog bara det behöver hoppas jag.

Ha en fin dag!

Kram

23

LIVSTECKEN

tisdag, september 22, 2020 8 51

Hej från en ganska skruttig Catta, knappt så jag orkar kika in men gör det lite snabbt nu när jag fått i mig lite energi från spenatsoppan som jag lyckades slänga ihop på skakiga ben.

Jag opererades ju igår och tack och lov räckte det med titthål så de slapp öppna buken.

Jag hade inte riktigt så mycket sammanväxningar som befarats så att ta bort äggstockarna gick ganska smidigt. De visste först inte om de skulle kunna ta dem utan att råka göra hål på tarmen då de satt lite intrasslade.

Livmodern lämnade de kvar just pga av för stor risk att skada andra organ, men förhoppningsvis ska borttagandet av äggstockarna ge mig lite mindre smärta. Dock tror operationsläkaren att det är tarmen som ger mig allra mest smärta då den har sammanväxningar/adherenser runt sig så passagen är lite trång vilket gör att jag lätt får tarmvred. Så det är rätt kost och laxerande medel jag måste ta för att hålla tarmen i schack, annars kan det bli akut. Det höll på att sluta illa 2015 pga av ett kraftigt tarmvred som de fick löst precis innan tarmen höll på att brista.

Jag har lidit av IBS/IBD och endometrios i hela mitt vuxna liv och har sedan tidigare opererat bort äggledare (2008) och har därefter genomgått två IVF-graviditeter och fler operationer i samband med kejsarsnitten jag var tvungen att göra.

Sammanväxningar i buken är något jag kommer få leva med livet ut och därmed en hel del smärta. Oerhört tungt vissa dagar men jag har viss lindring att få hjälp av.

Det finns heller inga garantier för att jag ska bi bättre efter denna operation, just nu är det för tidigt att känna då jag har ganska kraftig smärta i just operationsområdet, trots smärtstillande.

Men om en vecka kanske jag kan känna nån skillnad. Viktigast med att ta bort äggstockarna är att vi har ärftlig äggstockscancer i släkten, vilket är den dödligaste cancern och ofta är det försent när man väl upptäcker den och både min faster och farmor dog i relativt unga år av denna cancer, och även min halvkusin på farmors sida. Så den är väldigt aggressiv.

Nu har jag tagit bort den risken och det känns oerhört skönt (fast jag väntar på svar från analysen av mina), samtidigt som det känns lite ledsamt att det är så definitivt på barnfronten. Har alltid velat ha minst tre barn men så blir det inte nu och jag är ju såklart otroligt tacksam över de två vackra ungarna jag lyckades få. För det var inte alls självklart att det skulle lyckas med den trasiga mage jag har.

Mirakelungar!

Tänk vad fantastiskt ändå, att de kan fiska ut grejer ur magen från endast några små titthål, att de kan jobba där inne i buken genom minigluggar, otroligt.

Återhämtningstiden blir ju så himla mycket kortare också, sen mår jag ju inte toppen idag precis men det är ju all den där gasen de fyller buken med som ska ut också och med krånglig smärtsam tarm är det väldigt jobbigt. Man får smärta i bröstkorgen och kan inte djupandas och det värker i höger axel så man blir galen innan det försvinner. Nån som vet vad jag pratar om?

Man fyller alltså buken med koldioxid via ett hål i naveln för att förbättra sikt och tillgänglighet samt skydda organen, så man blåses liksom upp som en ballong där läkarna får lite space att jobba i.

Sen tar det ett litet tag att återhämta sig från att ha varit sövd, som jag också är känslig emot så jag har ju kräkts en del kan jag säga. Men själva sövningstillfället är göttigt tycker jag 😉

Man satte in en hormonspiral i livmodern för att jag ska slippa tänka på fler tabletter (jag äter ju en del för alla mina olika kroniska sjukdomar), behöver ju gestagen tillsammans med östrogenet som jag nu får via plåster, som ni kan se på bilden ovan, det genomskinliga lilla. Det ska jag byta två gånger i veckan och ha tills jag blir ca 52 då det biologiska klimakteriet uppskattas infalla.

För när man tar bort äggstockarna hamnar man i klimakteriet och det är lite tidigt i min ålder och östrogenet behöver man allra mest för att motverka benskörhet. Det vill jag gärna inte bli innan 40 iallafall 😉

Nä nu måste jag lägga mig ner igen känner jag, men har ni några frågor eller funderingar så skriv gärna. Har ni kanske en egen historia kring detta så får ni gärna berätta om ni känner för det, kan vara skönt att veta att man inte är ensam. Många har skickat DM på insta och det känns fint att stötta varann i detta elände som så många av oss lever med.

Tack för era fina hälsningar i tidigare inlägget, värmer verkligen.

Ta hand om er, kram.

51

DAN FÖRE OP.DAN..

söndag, september 20, 2020 8 52

Annonslänkar Bestseller

Ja men lite halvpirrig och smånojig inför morgondagen är jag allt, trots att jag kastat på ett smil.

Det är ju trots allt en ganska klurig operation jag har framför mig imorgon, ingen vet riktigt hur det det kommer se ut eller bli därinne bland alla sammanväxta organ. Men det finns en plan och det är liksom det vi har att utgå ifrån.

Hur länge jag blir sjukskriven vet man inte mer än att det blir minst en vecka.

Jag har packat väskan med myskläder, medicin, hygienartiklar mm och känner mig hyfsat redo. Bara Descutan-tvätt ikväll och imorgon som återstår och fasta måste jag göra från ikväll t.o.m operationsdax.

Smärtstillande och kortisontabletter en timma innan jag ska vara på plats och sen är det bara att vänta på att bli färdig. Att blir sövd i sig är inget jag oroar mig över men jag har mått väldigt dåligt efteråt de gånger jag blivit det, varit svårväckt och kräkts i timmar efteråt.

Just den biten ser jag inte fram emot precis, inte heller eventuella tråkiga besked. Men försöker tänka positivt.. eller inte alls..

Mysdressen kommer från Bestseller/Vero Moda och är så himla himla gosig och sitter liksom inte åt nånstans, tröja här och byxa här.

Bestseller har massor med mysiga ”loungewear” här.

Ebba undrar va mamsen pysslar med, så söt.

Jaha, sista dagen som fertil kvinna då, imorgon glider jag in i klimakteriet, knappt 39 år gammal.

Lite av en sorg då jag hoppades på en trea, men herregud, så fantastiskt att vi lyckades få två fantastiska barn, något jag aldrig trodde skulle gå, SÅ tacksam för dagens möjligheter med IVF som vi fick sån otroligt fin hjälp med.

Näe hörni, nu ska jag kramas med mina hjärtan och sen in och tvaga mig innan jag glider ner i nytvättad säng och förhoppningsvis får sova hela natten så jag vaknar utvilad inför morgondagens omgång i buken.

Ha en fin kväll kära ni, kram.

52

SHACKET, QUILTED & PUFFER JACKETS

söndag, september 20, 2020 1 17

Innehåller annonslänkar

1 BikBok // 2 Lindex // 3 Gina Tricot // 4 Ellos // 5 Bubbleroom // 6 Ellos

En av årets fina jacktrender är ”shacket”, alltså skjort-jacka, som ett slags mellanplagg och jag har plockat ut några av mina favoriter.

Snygga kraftiga skjortor som är snygga till ett par jeans eller tights till ett par kraftiga kängor tycker jag. Lindex har en fin i manchester också, och &otherstories en riktigt snygg i ull.

H&M har också fått in en cool bland sina nyheter, denna långa som finns i två färger.

1 Bestseller // 2 Bestseller // 3 &otherstories

En annan variant på coola jackor eller kappor är den quiltade, och vill man sticka ut lite ur mängden så är den orangea SÅ cool. Jag provade denna på Lindex som jag gillar för att den har en hög krage, lagom tjock också.

1 Lindex // 2 Bestseller // 3 H&M + Kangol

Sist ut har vi ”puffer jacket”, puffiga dun och täckjackor som varenda nordbo lär vilja leva i i vinter, puffiga varma gosiga jackor. Snyggast är med skärp tycker jag, håller värmen inne bättre också kan jag tänka mig.

Gillar denna i beige från Lindex också, med dragsko i midjan.

Passar på att påminna om att det är sista dagen med 20% på damsortimentet idag också, här.

Med den söndagsinspo önskar jag fin dag så kanske vi ses lite senare igen, operationsförberedelser idag, hua imorgon är det dags!

Kram

17

GODKVÄLL LÖRDAG

lördag, september 19, 2020 2 25

Innehåller annonslänkar

Vägglampa Ellos // Sänggavel Jotex // Kudde H&M

Precis landat här med lapen i knät, inga kvällsplaner denna lördag och det är bara SÅ härligt med en lugn kväll med familjen.

Haft fullt upp de senaste dagarna så blev inget inlägg igår. Inez vän har sovit över inatt och igår jobbade mannen långpass och Carro kom och hängde med oss så det blev först vinmys i eftermiddagssolen på altanen och sen matlagning och fredagsmys.

Denna dagen startade hyfsat tidigt med först hundpromenad, sen gymnastik för Inez kl 10 och efter direkt iväg till kalas med henne och jag tutade vidare mot sonens match i Hästevik som var slut 13:30.

Hem och laga mat och utfordra hungrande grabbar och svärmor följde med också. Sen lite trädgårdsfix och nu äntligen ska jag bara slappa resten av kvällen, bara kika in här först, och bl.a nämna att jag fått tips om en så himla bra grej!

Nämligen silvershampoo -och balsam för brunetter! Alltså äntligen. Nu hoppas jag att det ska funka lika bra på mig som på bilderna nedan.

Bild: Pinterest

Produkterna jag pratar om finns på Lyko, schampoo här och balsam här. Fick även tips om en inpackning som heter Color refresh i tonen Cacao Intense.

Någon som testat dessa produkter?

Kram och trevlig kväll!

25

KVÄLLSLJUSET

torsdag, september 17, 2020 0 26

Annonslänkar H&M & Lindex

Det vackra septemberljuset letar sig långt in i huset nu när solen står så lågt, mysigt och varmt ljus.

Ja men hej på er denna krispiga hösttorsdag! För det är verkligen vad det varit här hos oss idag, krispigt i luften, så gött.

Har precis slängt ihop en kaka här jag och Inez, som jag tror kommer bli himmelsk (gräddas nu), rivna äpplen och kanel i, mums!

Lite vaniljvisp på det så är kvällsmaten kirrad haha, nja kanske ska hålla igen på sockret tills imorgon, men smaka måste man ju 😉

Hade beställt några plagg från H&M som jag hämtade ut förut och provade den ena klänningen med slipover och mockastövlar till, men vet inte riktigt, kanske blir en annan kombo på den.

Jag beställde den här tunikan också, som jag har i grönt och gillar så mycket, samt den här slipovern.

Kommer användas flitigt i höst/vinter tror jag, jättefin.

För att komma med ett toppentips så har Lindex 20% på damkläder t.o.m 20/9, kanon om man behöver fylla på höstgarderoben.

Jag blev väldigt sugen på denna kabelstickade tröjan, den här manchesterskjortan och den här som jag kikat på innan. Och gillar man ”puffer” jacka så har Lindex kanske en av säsongens coolaste.

Nä nu ska jag ta ut kakan, blir den som jag tror kommer recept i dagarna.

Ha en mysig kväll!

Kram

26

FRÅN TRÄDGÅRDEN

onsdag, september 16, 2020 0 22

Annonslänkar Cervera, Bagaren & Kocken och Ellos

Ja vi har gaaalet mycket äpplen i år och det är ju både himla härligt och himla jobbigt haha, hinner liksom inte ta hand om alla, men det finns grannar som pallar (i dubbel bemärkelse 😉 ) som tur är.

Blommar gör det fortfarande i rabatterna också, väldigt glad för det, blev en söt liten bukett plockad efter jobbet förut.

Den hiskeliga bänkskivan.. hua. Nä så farligt är det kanske inte, blir väl lite skadad av alla vackra kök jag pinnar på Pinterest och skrollar genom på Insta. Men oh vad jag vill ha en tunn stenskiva istället..

Spår av min mer lantliga stil jag hade för flera år sedan i hyllan där också, där vill jag göra om lite grann och gärna ha såna här glashängare under en stilren hylla eller nåt annat coolt istället.

Kolsyremaskinen jag nämnde att jag hade beställt hämtade jag ut igår och yes den bubblar väldigt bra vatten och är rackarns snygg, visst!

Fruktkorgen använder jag lika mycket som brödkorg och finns bl.a här.

Nästa år ska det bli massor med mer blomster i rabatterna!

Kram o trevlig kväll!

22