BÅTTUR TILL HVAR & BRAC

lördag, juni 23, 2018 0 9

Soy capitán!

Hehe, nope men det var mysigt att stå här framme på båten som tog oss mot Hvar & Brac i onsdags. Vi trodde dessutom att den gamla ratten inte funkade men det blev vi snabbt varse om att den visst gjorde för när ett barn stod och rattade för fullt så tutade kapten där nere så vi ryckte till!

Sen närmare varje hamn så kom andre-styrman upp hit och rattade in oss sista biten.

Vi hade turen att välja den vackraste dagen på hela veckan för båtturen, de som tog turen dagen innan hade haft världens stormoväder till sjöss och majoriteten av alla ombord hade hängt över relingen och kräks som det värsta, stackars stackars!  Inget vi märkte som hängde vid hotellet den dagen, det var sol mest hela tiden men blåste en del nere vid stranden.

Hur som, just den här typen av båttur säljer Tuis personal på hotellet men allt var slutsålt när vi skulle boka, så vi fick tipset att fråga kroaterna som sålde turer nere på strandpromenaden. Det gjorde vi och betalde dessutom inget för barnen, vilket man fick göra på Tuis turer. Annars exakt likadana båtar och upplägg. Vi betalade 250 kuna per vuxen så totalt 500 kuna för hela vår familj vilket är ca 660 sek, för en heldag 8:20-18:00.

Vi satte oss på översta däcket, med soltak över oss, men hade också tillgång till direkt solläge. Ganska rymlig båt ändå, och väldigt fräscha toaletter måste jag säga, mot vad jag hade föreställt mig..

Laddade med lite pysselgrejer till kidsen då båtturen var lång till första stoppet på ön Hvar. Ca 2 timmar tog det, lite väl långt för min smak men ditresan var väldigt vacker och det var nästan bleke på adriatiska havet, ljuvligt!

Ovan en liten udde på Hvar, vi åkte in till vänster om den, till pittoreska och väldigt gamla lilla byn Vrboska.

Vrboska har inte mer än ca 500 invånare och här finns egentligen inte jättemycket att se eller göra skulle jag säga. Men urgulligt och mysigt att promenera ett varv och spana på gamla hus och kyrkor med en glass i näven. Kul att se men om jag ska vara ärlig så hade vi kunnat skippa detta stopp och istället lagt all tid på nästa, Bol på Brac.

Dagens höjdpunkt enligt barnen haha ↑ kissemissar, så gulliga.

My boys ♥

Paus i skuggan, det var  v a r m t  denna dag, supervarmt!

Vi fick knappt en timma på oss att traska runt Vrboska, sen bar det vidare mot Brac och hamnstaden Bol. Tog ca 45 min från Hvar och under tiden blev vi serverade en helt ok lunch, grillad makrill och kyckling med tillbehör, enkelt men smarrigt.

Glider in mot Bol..

En bit bort till vänster om hamnen ovan ligger den världskända stranden Slatni Rat (gyllene hornet även kallad) som är känd som en av världens vackraste och allra mest fotade stränder, och vi åkte dit.

Med taxibåt direkt vid hamnen tog det 5 minuter att puttra bort till stranden (ca 20 min att gå), men direkt när jag såg den fick jag smått panik. Hade egentligen inte väntat mig annat men stranden var proppfull och det är något jag ogillar väldigt mycket. Ville ändå se den eftersom vi tog oss hit och den är säkert superfin off season/vintertid, och kanske helst från ovan, men inte nu.. Nej detta var inget för oss.

Otroligt fint vatten ändå, de vita stenarna gör verkligen underverk. Stranden har fått utmärkelsen ”Blå flagg” vilket betyder att det är hög kvalitet på badvattnet, alltså rent. Och det måste ju stämma med tanke på hur fräscht det ändå kändes trots alla svettiga turister haha.

Fatta vad man fick vänta in läget på att få en relativt folktom bild, skulle tagit en åt andra hållet med haha. Gillar man att få typ en fot i näsan när man ligger och solar så det här precis stranden för dig haha, men inget för oss!

Till Inez stora lycka tog vi det lilla tåget tillbaka till Bol stad och det var faktiskt en rätt mysig liten tur.

Turisterna ♥

Totalt hade vi ca 3 timmar på oss i Bol, vilket var på tok för lite för att hinna med att utforska stan som jag ville, Slatni Rat tog mycket av tiden så det blev mest strosande nära hamnen, så mysig stad!!

Livsnjutaren Inez..

..som gärna utforskade båten och som krävde mutor i form av klubba emellanåt, när båtåkandet blev för tråkigt, sötis.

Önskar så att jag hade fått tid till att knalla bort till andra änden av stan och spana in Hotel Baština Sveti Križ, som är ett gammalt dominikanerkloster och delvis ombyggt till hotell. Älskar gamla historiska byggnader och hade gärna tagit mig en rundtur. Här spelades julkalendern Piratskattens Hemlighet in 2014, och på stranden Slatni Rat, som döptes om till Orkidékusten.

Tillbaks i Podgora runt 18 igen.

Om det var värt det? Ja men det måste jag ändå säga, liiite för lång och seg båttur, särskilt hemresan.

Det finns speedboats man kan åka med, då går det nog undan som bara den och man är på öarna på ett kick, men det var dyrt. 390 € plus bensin för egen båt med förare, sen tillkom kostnader för snacks, mat, dryck mm. Hade säkert landat på över 5000 sek och det kände vi var för saftigt.

De båtarna tog max 8 pers och låt oss säga att man hade varit fyra par utan barn på semester, eller ett kompisgäng, så hade det helt klart varit värt det. Men för dyrt för oss tyckte vi.

Finns fler alternativ, som färja, katamaran eller andra båtar från Split eller Makarska, kolla upp allt möjligt om ni planerar åka hit, och boka helst hos lokalbor.

Nu ska jag ladda för Sverige – Tyskland!! Kämpa nu gubbar!!