NORDENS ARK, VANN SPA MM..

onsdag, juli 17, 2019 0 6

Hej på er!

Nu blir det bild-bonanza från vårt semesterdygn som vi tillbringat ca 1,5 timma norr om där vi bor. Haft det underbart!

Körde hemifrån 8:30 för att komma lagom tills att Nordens Ark öppnade, där vi planerat att hänga i några timmar bland alla härliga djur, och vilken vacker park!

För er som eventuellt är emot att man stödjer djurparker genom att besöka dem kan ni läsa på Nordens Ark hemsida om deras bevarandeprojekt så kommer ni förstå hur viktig denna park är och hur viktigt deras räddningsarbete av utrotningshotade djur är bl.a.

Vi startade vid lantgården och hälsade på gosiga får, kaniner, getter, gäss, hästar mm. Mycket trevligt och man får gå in och hälsa på i de flesta hagar och bås.

När liten Inez bara typ dör för alla gosiga kaniner överallt, happy kid!

Röd panda, hur fin! Fick fick se när skötare matade med bambu, wiii så mysigt!

Asiatiska vildhundarna ligger och chillar uppe på sitt crib.

Imponeras av vingspann på våra största fåglar.

En surfis till pallaskatt haha.

Ser ni den vackra snöleoparden? Tog ett litet tag innan vi upptäckte den, grym på att kamouflera sig.

Gröna sköna grodor på rad.

Vargligan.

Man blir hungrig av att vandra i park och skåda djur och natur, perfekt med lunchpaus kring varghuset. Jag tog en skaldjursburgare, sjukt god.

Lite lek och klättring efter maten innan vi besökte amurtigrarna.

Tänk om den här skönheten inte hade varit typ livsfarlig, då hade jag hoppat in där och tokgosat med honom! Så vacker så det är inte klokt och ser så len och mysig ut.

Hejdå fina djurparken!

Finns såklart många fler djur än de jag fotat, och jättefin park, rekommenderar verkligen ett besök där.

Efter parken drog vi till hotellet där vi sovit inatt, Vann Spa, som ligger så vackert precis vid Gullmarsfjorden.

Efter att vi i princip bara slängt in grejerna på rummet drog vi rakt ner till poolen och göttade oss.

Hade bokat Spa, vilket man kan göra även med barn vissa tiden, vi valde 16:30 -18:30 som är kvällstiden. Innan Spa´t tog vi en kik nere kring bryggan och bastun som ligger där.

Inga bilder inne från spa-avdelningen men polerna ovan tillhör den delen och är riktigt varma och sköna och där inne finns flera olika bassänger, bastu osv, jättefint verkligen.

Hängde lite vid stora poolen efter frukosten idag innan avfärd, ljuvligt väder och så skönt att ligga där en stund.

Fin vistelse men standarden på rummen var verkligen en besvikelse, inte mysiga alls utan väldigt simpla ”konferenstråkiga”, iallafall vårt.. Sen hade jag och Inez lite otur med maten på kvällen, beställde fiskgryta men fonden måste blivit bottenbränd och den var vrålsalt (och då älskar jag ändå salt), ingen hit, förutom att fisken var himla god i den.

Jag sa faktiskt sanningen när servitören frågade om det smakade bra, och han erbjöd oss att äta från grillbuffén, vilken Inez gjorde, men jag hade ätit mig rätt mätt på fisken och vitlöksbrödet så kände mig nöjd i magen.

Killarna gillade maten, vi hade nog bara otur och servicen var fin så ändå ganska bra upplevelse. Och frukosten var himla smarrig, bra och stort utbud.

Kolla här då, hur makabert är inte detta då?! Fick syn på en huggorm som fått tag på en padda ute i det gröna kring hotellområdet. Var tvungen att fota, sen gick vi så stackars ormen fick äta i fred, men visst tyckte vi himla synd om paddan ändå.. snyft.

När vi checkade ut drog vi vidare mot Torreby som ligger precis på andra sidan Gullmarn, där min vän Sophia (inredningsstylisten ni vet) med familj har sommarhus. Vi vinkade faktiskt till varann igår kväll på varsin sida fjorden, när de var och fiskade krabbor på andra sidan. Kunde tagit en paddelbord över men var rädd att jag skulle hamna nån annanstans haha.

Efter fika i sommarhuset åkte vi ner till världens mysigaste bad nära dem, alltså ser ni det vackra lilla huset! Faktiskt en bastu, så pittoreskt och gulligt så man dör. Tänk er typ 20-talet med ett gäng damer och herrar i såna där rejäla gamla badkläder i randigt, eller vitt med ryschpysch, visst får man den känslan!

Perfekt liten stenbrygga med stege och liten träavsats längst ut. Snacka om idyll.

Väldigt snyggt matchy med fina huset är hon, min vackra vän.

S minsta dotter, väldens sötaste.

Catchar up lite, vi ses på tok för sällan nuförtiden. När vi bodde i stan sågs vi jämt, vi fick våra första barn samtidigt och var verkligen vad man kan kalla latte-morsor på stan haha. Strolling mellan Örgryte och Linné dagarna i ända typ. Väldigt mysig tid.

De bor kvar i stan och det är ju inte alls långt egentligen men ändå har det blivit glest mellan gångerna vi ses sedan vi flyttade ut till Torslanda. Tur att man vet att man finns där för varann alltid ändå.

Efter häng med vännerna var det dags för sista stoppet, Gårvik, ett mysigt ställe som Josef var på om somrarna för ca 20 år sedan med sin vän som hade torp där.

Mysigt nostalgi för honom och stannade och badade och tog en glass i kiosken som fanns kvar än idag. Väldigt trevlig liten badort.

Min hubby ❤️

Vår lilla badtok.

Jättefina vatten, fina bryggor och helt perfekt badställe helt enkelt.

Ett riktigt härligt utflyktsdygn har vi haft, men nu är vi hemma igen och det är ju härligt det med!